Hyvä syövän hoito lähellä tärkeää – #lähelläpotilasta #närapatienten

Pohjanmaan Syöpäyhdistys kerää merkittävää tukea ja rahoitusta PET-laitteen hankkimiseen

Pohjanmaan Syöpäyhdistys on käynnistämässä #PETforBotnia -kampanjan, jolla on tarkoitus kerätä merkittävä tuki PET-kuvantamislaitteen hankintaan Vaasan keskussairaalaan ja koko onkologian vahvistamiseksi. PET-kuvantamislaite parantaa oleellisesti syövän hoidon mahdollisuuksia ja nopeuttaa syövän sekä sen etäpesäkkeiden varhaista toteamista koko Pohjanmaalla. Laitteen onkin määrä palvella Vaasan sairaanhoitopiirin lisäksi myös Etelä-Pohjanmaan ja Keski-Pohjanmaan maakuntia syövän hoidossa. Samalla PET-laite vahvistaisi onkologiaa ja koko erikoissairaanhoitoa Vaasassa. Keskeistä kampanjan käynnistymiselle ja hankinnan toteutumiselle on näiden maakuntien yhteistyö asiassa.

Talkoohenkeä löytyy

Pohjanmaan syöpäyhdistyksen toiminnanjohtaja Markku Suoranta kertoo, että yhdistykseen on oltu paljon yhteydessä ja kyselty mahdollisuuksista osallistua PET-laitteen hankinnan edistämiseen. Myös muut toimijat ovat liikkeellä, muun muassa Vaasan Lääketieteellinen säätiö. Ei mikään ihme, sillä PET-laitteen mahdollistama syövän varhaisen toteamisen tehostaminen on Syöpäyhdistyksen strateginen tavoite. ”Mielestämme tässä hankkeessa toteutuu jälleen kerran se kuuluisa pohjalainen talkoohenki”, sanoo toiminnanjohtaja Suoranta. ”Toivomme, että PET-laitteen hankinta etenee ja saamme kasaan merkittävän summan rahaa tukeaksemme syövän hoitoa Pohjanmaalla.”

Yhteinen historia – ja tulevaisuus

Vaasan Keskussairaalan onkologian yksiköllä ja Pohjanmaan Syöpäyhdistyksellä on jo varsin pitkä yhteinen historia. Syöpäyhdistys on ollut perustamassa Vaasan syöpäsairaalaa 1960-luvulla ja avustamassa aiemminkin muun muassa kuvantamis- ja sädetyslaitteiden hankintaa. Samalla tiellä Syöpäyhdistys haluaa jatkaa nytkin PET-laitteen hankinnassa. Yhdistys viettää maailman syöpäpäivää 4.2. osuvasti teemalla ”Syöpäjärjestöt ajattelevat globaalisti – Pohjanmaan Syöpäyhdistys toimii paikallisesti”.

Monikäyttöinen PET

PET on leikekuvausmenetelmä, joka antaa tietoa kudosten toiminnasta, elimistön aineenvaihdunnasta ja lääkeaineiden käyttäytymisestä kudoksissa. Se on tämän hetken edistynein laite syövän levinneisyyden tutkimiseen, mutta sitä voidaan hyödyntää myös muuhun. PET-menetelmällä tutkitaan muun muassa aivoja ja sydäntä, ja sen avulla voidaan paikantaa kehon tulehduspesäkkeitä.

Aihetunnisteet: #lähelläpotilasta #närapatienten #PETforBotnia

PETforBotnian keräystili on FI54 5672 4320 0016 86