Vireä Toholammin Syöpätuki vietti merkkipäiväänsä upealla konsertilla

Pohjanmaan Syöpäyhdistyksen yksi keskeinen voimavara on sen osastot ja kerhot. Tänä vuonna merkkipäiväänsä viettää 20 vuoden merkkipaalun saavuttanut vireä Toholammin Syöpätuki.

Juhlaa vietettiin torstaina 30.3. Toholammilla upean konsertin merkeissä, johon hienon musiikillisen sisällön toi vertaisemme Arja Koriseva. Ohjelmassa kuultiin myös Syöpätuen puheenjohtajan Veli Männistön sekä Syöpäyhdistyksen toiminnanjohtaja Markku Suorannan tervehdykset, mutta ehdoton ykkönen oli Arja Korisevan esittämä koskettava, lämmin ja iloinenkin musiikki pianon säestyksellä.

Ote Veli Männistön juhlassa esittämästä historiikista:

”Toholammin Käsi- ja taideteollisuuskoululla sairastui nuori opettaja syöpään kesällä 1996. Samalla he huomasivat, että syöpään sairastunut nuori opettaja löytyi myös yläasteelta ja ala-asteella niin ikään. Koulun henkilökunta päätti tehdä jotain syöpää vastaan.

Toholammilla toimi ennestään Pohjanmaan syöpäyhdistyksen syöpäkerho, joka kokoontui kodeissa ja vetäjinä kävi Pohjanmaan syöpäyhdistyksen jäseniä Kokkolasta. Nämä kaksi, syöpäkerho ja Toholammin syöpätuki, pantiin yhteen ja muodostettiin Pohjanmaan Syöpäyhdistys ry:n alaisuuteen potilasosasto, Toholammin Syöpätuki 17.3.1997. Tätä on pidetty sitten varsinaisena Syöpätuen alkuna.

Toholammin syöpätuen tarkoituksena on koota alueen syöpäpotilaita yhteiseen toimintaan, tukea heitä ja heidän läheisiään fyysisesti, psyykkisesti ja tilanteen mukaan myös taloudellisesti. Toimintamme rahoitetaan lähinnä toukomarkkinoiden arpajaisilla ja adresseja myymällä. Toukomarkkinoille olemme tehneet puutarhakalustoja, kaksipuolisia keinuja ja viimeiset vuodet leikkimökkejä. Vuosien kuluessa olemme ostaneet terveyskeskukseen mm. kipupumppuja, pesutuolin, kuljetettavan potilassängyn lähinnä syöpäpotilaiden käyttöön.”