Seija Kurikasta kertoo kokemuksistaan: – ”Suosittelen lämpimästi käyttämään syöpäyhdistyksen palveluita!”

Olen Seija Huhtanen. ”Ihan tavallinen” kurikkalainen nainen. Minulla on kokemusta Pohjanmaan Syöpäyhdistyksen toiminnasta, sillä olen sairastanut kaksi eri syöpää. Molemmilla kerroilla olen saanut hyvää, asiantuntevaa neuvontaa sekä korvaamatonta tukea ja apua syöpäyhdistykseltä. Lisäksi olen saanut taloudellista tukea, syöpä kun aiheuttaa kaikille ylimääräisiä kuluja ja taloudellista huolta..

Syöpä on kriisi – vertaistuki helpottaa

Syöpään sairastuminen on iso kriisi sairastuneelle ja hänen läheisilleen. Silloin tarvitsee apua ja sitä on mahdollista saada esimerkiksi syöpäyhdistyksen psykoterapeuteilta ja neuvontasairaanhoitajalta sekä avokuntoutuskurssilta. Nämä avut ovat maksuttomia, kannattaa käyttää! Jäsenyyttäkään ei tarvita, ainoastaan taloudellinen tuki edellyttää jäsenyyttä, mutta suosittelen toki myös jäseneksi liittymistä.

Olen osallistunut ensimmäisen syöpäni aikana syöpäyhdistyksen järjestämään vertaistukiryhmään. Oli todella suuri apu kohdata toisia syöpää sairastaneita, he ymmärtävät puolesta sanasta sitä mitä syöpään sairastanut käy läpi. Ryhmämme pitää edelleen yhteyttä ja tapaamme vieläkin säännöllisen epäsäännöllisesti.

Apua avokuntoutuksesta

Syöpäyhdistys järjestää myös avokuntoutuskursseja syöpään sairastuneille ja heidän puolisoilleen ”Elämä tässä ja nyt-syöpään sairastuminen elämänmuutoksena”, johon osallistuimme. Ryhmä kokoontui kuusi kertaa arki-iltoina n. kolme tuntia kerrallaan. Vetäjinä toimivat kokeneet syöpäyhdistyksen työntekijät, sairaanhoitaja ja psykoterapeutti.

Aihealueita kurssilla oli välillä syöpään sairastuminen – miten tästä eteenpäin. Joka kerralle oli oma aihe, jonka perusteella oli helppo keskustella. Keskustelut kokoontumisissa olivat luottamuksellisia, siellä sai ja uskalsi vapaasti puhua omaa mieltä askarruttavista asioista. Välillä miehet olivat juttelemassa keskenään ja naiset keskenään, tämä todettiin hyväksi ja sitä ehdotimmekin lisättävän seuraaville kursseille. Kurssilla keskusteltiin vapaasti, tunteet vaihtelivat herkistymisestä raikuvaan nauruun. Kurssilta sai parasta vertaistukea muilta samanlaisessa tilanteessa olevilta. Kurssin parasta antia oli monipuoliset keskustelut eri aihealueisiin liittyen. Saimme voimavaroja ja keinoja käsitellä sairastamiseen liittyviä asioita, yleensä jatkoimme keskusteluja kotimatkalla. Läheisyytemme vahvistui entisestään. Lisäksi kurssi vahvisti ajatusta, että elämä on tässä ja nyt, elää tässä hetkessä.

Avokuntoutuskurssi pariskunnalle on hyvä, kun saa käydä kotoa käsin, esimerkiksi lapsille tai lemmikeille ei tarvitse etsiä hoitopaikkaa. Kurssille osallistuminen ei muutenkaan vaadi erityisjärjestelyitä. Minä ja puolisoni vahvasti suosittelemme kurssia ja kaikkia syöpäyhdistyksen palveluita! Ansaitsemme paremman elämän, syövästä huolimatta.