Pohjalaista syöpäpotilaspäivää vietetään lokakuulla Kurikassa

Virkistystä syöpään sairastuneille ja heidän läheisilleen

Pohjanmaan Syöpäyhdistyksen alueella toimii yli 20 suomenkielistä ja 9 ruotsinkielistä syöpäpotilaiden vertais- ja virkistyskerhoa/potilasosastoa. Nämä paikalliset kerhot ja osastot järjestävät oman alueensa syöpään sairastuneille ja heidän läheisilleen monipuolista virkistystoimintaa. Lisäksi järjestetään kerran vuodessa suomenkielisten potilasosastojen yhteinen virkistyspäivä: Pohjalainen syöpäpotilaspäivä. ”Odotamme juhliin 250-300 osallistujaa”, kertoo järjestelytoimikunnassa mukana oleva Eeva-Maija Hirvelä.

Tänä vuonna päivän järjestysvastuu on Ilmajoen, Kauhajoen ja Kurikan kuntien alueella toimivalla Suupohjan syöpäpotilasosastolla, yhdessä Pohjanmaan syöpäyhdistyksen kanssa. Suupohjan Syöpäpotilasosasto juhlii päivän yhteydessä myös 45-vuotista taivaltaan. ”Osastoilla ja kerhoilla on valtava merkitys Syöpäyhdistyksen toiminnalle, jotta pohjalaiset syöpäpotilaat ja heidän läheisensä voisivat elää hyvää elämää, syövästä huolimatta”, kertoo Syöpäyhdistyksen toiminnanjohtaja Markku Suoranta. Suupohjan osasto on Suorannan mukaan yksi yhdistyksen elinvoimaisimmista osastoista.

Potilaspäivää ja 45-vuotisjuhlaa vietetään 5.10.2019 Koulutuskeskus Sedun uudella Kurikan kampuksella. Päivä aloitetaan ruokailulla klo 11 ja pääjuhla alkaa klo 13. Pääjuhlan juontaa Kurikan eläkkeellä oleva entinen kaupunginjohtaja Pekka Vuorinen ja ohjelmassa esiintyvät mm. harmonikkataiteilija ja laulaja Jonna Pirttijoki sekä lausuntaryhmä Ryskööremmi.

Potilaspäivät Kuortaneella 2013.

Lisätietoja: