Nuorten käyttämä nuuska on aina päätynyt heille laittomasti

Nuuska lisää riskiä suun alueen, haiman ja ruokatorven syöville. Nuuskassa on nikotiinin lisäksi jopa 2 500 kemiallista yhdistettä, joista 28 on tunnettuja syöpää aiheuttavia aineita eli karsinogeeneja. Nuuskasta vapautuu elimistöön suuria määriä nikotiinia, joka aiheuttaa riippuvuutta ja rasittaa muun muassa sydän- ja verenkiertoelimistöä.

Nuorten nuuskankäyttö on lisääntynyt huolestuttavasti 2000-luvulla. Nuoret eivät tiedä tarpeeksi nuuskan vaaroista. Tytöt kokeilevat nuuskaa aiempaa enemmän, mutta tyttöjen nuuskankäyttö on vielä huomattavasti poikia vähäisempää.

Osa nuorista on tupakkatuotteiden sekakäyttäjiä. He nuuskaavat tilanteissa, joissa ei voi tupakoida. Jatkuva nikotiini vaikutuksen alaisena oleminen vahvistaa riippuvuutta. Riippuvuuden aiheuttamat vieroitusoireet kuten levottomuus, ärtyisyys, keskittymiskyvyttömyys, väsymys ja pääkipu haittaavat nuoren elämää. Urheilevilla nuorilla on nuuskan käyttöön liittyviä virheellisiä käsityksiä. Monet eivät tiedä nuuskan heikentävän suorituskykyä.

Nuuskan myyminen tai lahjaksi antaminen on laitonta

Nuuskaa ei saa myydä Suomessa. Syöpäjärjestöt haluaa Syöpäviikolla muistuttaa, että kaikki nuorten käyttämä nuuska on päätynyt heille laittomasti. Matkailijoiden on hyvä pitää mielessä, että nuuskaa saa tuoda vain omaan käyttöön ja siihenkin korkeintaan 1 000 grammaa.

Nuuskaa tuodaan Suomeen Pohjois-Ruotsista pohjoisen maarajan kautta sekä Ruotsin ja Suomen välillä seilaavilta laivoilta.

Syöpäjärjestöt on huolissaan nuorten nuuskaamisen lisääntymisestä. Jotta voimme suojella nuoria heidän terveydelleen haitalliselta nuuskalta, on tärkeää, että laiton nuuskan maahantuonti saadaan kuriin, sanoo terveyden edistämisen ylilääkäri Eeva Ollila.

Syöpäjärjestöt on testannut vuosina 2015, 2016 ja 2017 koeostoilla, miten ruotsinlaivoilla noudatetaan nuuskan maahantuontirajoituksia. Toukokuussa 2017 neljällä ruotsinlaivalla tehdyillä uusilla koeostoilla myytiin edelleen kaikilla kerroilla kaksi kiloa nuuskaa yli kaksinkertainen määrä sallittuun nähden. Yhdellä laivalla ostosta tehtiin merkintä maihinnousukorttiin ylitystä mainitsematta ja kahdella laivalla mainittiin koeoston yhteydessä, että määrä ylitti sallitun, mutta siitä huolimatta ylittäväkin osa myytiin ostajalle.

Nuuska on syöpä -julisteet tulevat maanantaina 29.5. Helsinkiin, Turkuun, Vaasaan matkustajasatamien läheisyyteen sekä Tornioon vilkkaalle rajanylityspaikalle muistuttamaan matkustajia nuuskan syöpäriskistä ja nuuskan laittomasta maahantuonnista. Lisäksi Nuuska on syöpä -viestejä nostetaan esille sosiaalisessa mediassa.

Kampanja kuvia liitteenä.

Testaa nuuskatietosi

Totta vai tarua nuuskasta: https://www.ilmansyopaa.fi/nuuska-on-syopa/

Lisätietoja:

Kehittämispäällikkö Seppo Soine-Rajanummi puh. 050 4405694