Dags för Rosa bandet! – Österbotten bidrar stort

Rosa bandet-kampanjen kör igång igen på torsdag 28.9. Givetvis deltar även Österbottens Cancerförening, som säljer Rosa band på alla sina verksamhetspunkter och via cancerklubbarna. Genom att köpa Rosa band produkter stöds Cancerstiftelsens forskningsarbete för bröstcancer, och genom att köpa rosa band av de lokala klubbarna är du med och understöder verksamheten här i Österbotten.

Syftet med Rosa bandet-insamlingen är att kunna förhindra allt fler falla av bröstcancer, och att alla insjuknade ska få bästa möjliga stöd under sjukdomens olika skeden.De insamlade medlen används för finländsk cancerforskning och för rådgivnings- och stödtjänster för patienter.

Rosa bandet har samlat in medel i Finland sedan 2003. Den här hösten ordnas insamlingen för femtonde gången. Rosa bandet-kampanjen pågår 28.9-30.11.2017. Rosa bandet-dagen infaller i år 13.10. Oktober är den internationella bröstcancerdagen, och det ljusröda silkesbandet är en bekant symbol för kanpen mot bröstcancer över hela världen.

Österbottens insats i kampanjen syns i år extra tydligt. Årets designer är nämligen gruppen Duudsons från Södra Österbotten.

Cancerstiftelsens Rosa bandet sida