Cancerföreningens bröstprotesförmedling omfattar nu även Vasa sjukvårdsdistrikt

Österbottens Cancerförening erbjuder fr.o.m 1.10.2017 utprovning av bröstproteser för bröstcanceropererade patienter inom Vasa sjukvårdsdistrikt. Det här betyder i praktiken att de patienter som i samband med behandlingarna har fått ett bröst bortopererat, kan med den betalningsförbindelse de fått komma till Cancerföreningens sjukskötares mottagning för att prova ut en protes och få sakkunnig rådgivning. Ca 300 österbottniska kvinnor kommer att ta del av den här tjänsten årligen. Tjänsten omfattar även förnyande av proteser.

I Vasa har Cancerföreningen ändamålsenliga och granskade mottagningsutrymmen (adress: Nedre Torget 3, 4. våningen, KappAhl huset). Patienten bör ha en betalningsförbindelse, och hon kan boka tid per telefon hos ansvariga sjukskötare Margita Strandberg-Heinonen.

”Det här är en viktig öppning för oss, på det här sättet får vi kontakt med alla bröstcanceropererade patienter, och kan förutom bröstproteser, erbjuda dem övriga av Cancerföreningen tjänster.” berättar Margita Strandberg-Heinonen. Österbottens Cancerföreninge har redan tidigare tagit hand om bröstprotesförmedlingen i Mellersta Österbottens sjukvårdsdistrikt. ”Våra erfarenheter från Mellersta Österbotten har varit uppmuntrande, därför tog vi chansen då den erbjöds här i Vasa”, säger verksamhetsledare Markku Suoranta.

Tilläggsinformation: verksamhetsledare Markku Suoranta, tel. 0500 560 151.