RELAA! avslappnande motion 3.9-3.12.2018, måndagar klo 14.15-15.45

Tilläggsuppgifter om tillställningen

I motionskortet 40e ingår avslappnande motion 1x/vecka. Man får prova 1x gratis.

Gruppen samlas i Tervis, Sandviksgatan 6.

Gruppen är tvåspråkig.

Motionskortet säljs vid Vasa kontor, Nedre torget 3, 65100 Vasa.

Förfrågningar och anmälningar, tel. 010 843 6001. Eller anmäl dig här.

”RELAA!”avslappnande motion för cancerpatienter

-RELAA avslappnande motion innehåller uppvärmning, muskelträning, egenvård och avslappnings övningar. Man kan komma med ganska snart efter operation då såret har läckts. Alla kan delta efter egen förmåga och hälsa. Motionen påbörjas stående, en del av rörelserna görs sittande och under avslappningsövningen, ligger man under en varm filt, säger handledare Leena Liukkonen.

-Jag har fått mer rörlighet i kroppen, även fast jag har artros, tillfrisknar nu från cancern och bäckenoperationen, berättar Sirpa Havinen som deltar i RELAA motionen.

-På grund av ärrbildningen är det viktigt att få blod-och vätskecirkulationen att fungera på området så snart som möjligt, så att de inte hindrar rörelseförmågan som kan förorsaka att svullnaderna ökar, fortsätter Leena.

Leena betonar att rörelserna görs i lugn takt. När man förstår vilken rörelsen som påverkar vilken muskler, kan man använda kroppen ordentligt. Under motionen lär man sig att uppmärksamma sin egen kropp och på så sätt korrigera möjliga felställningar i kroppen.

-Hjärnan får en ny stimulans när ögonen är stängda. Genom avslappningen hjälper vi kroppen och ansiktet till självvård. Pricken på i:et är avslappningen, som fördjupar andningen och kvaliteten på sömnen förbättras, berättar Sirpa.

Vi har allt i vår kropp, vi behöver bara lära oss att sköta kroppen inifrån ut!