Motionspass på distans 19.9-27.11.2022

Tilläggsuppgifter om tillställningen

Visste du att regelbunden och mångsidig motion är nyttigt både under- och efter cancerbehandlingar? Träning främjar cancerrehabilitering, minskar nackdelarna med behandlingar och påskyndar återhämtningen från behandlingar.

Börja röra på dig!

Vi erbjuder träningsvideor och motionspass på distans från 19.9.–27.11.2022. Videor och motionsstunder är gratis och handledda.

Tidtabell

19.9.–27.11.2022

• Styrketräning måndagar kl 16.30–17.00 (på finska)
• Lymfagympa varannan tisdag kl 17.00–17.30 (på finska)
• FasciaMethod onsdagar kl 18.15–19.00 (på finska)
• Avslappning filmen ges ut på torsdagar (på finska)

Länk till motionspassen måndag-torsdag: Lounais-Suomen Syöpäyhdistys/liikunta

• Motionspass på svenska: ny film läggs ut på fredagar. Varannan vecka är temat Core och rörlighet och varannan är det Yoga.

Motionsvideor på svenska hittar du på Botniacancer Youtube- kanal.

Styrketräning
Träningen görs främst med egen kroppsvikt som motstånd. Motionspassens tema varierar.

Lymfagympa
Lätt träning främjar lymfcirkulationen och svullnad. Rörelserna görs sittandes. Ibland används enkäpp eller en boll som hjälpmedel.

FasciaMethod
Dynamisk rörlighetsträning, rörelsestyrning och balansövningar och precisionstöjning ur ett muskelrehabiliterande perspektiv.

Avslappning
Rörelse och avslappning genom yoga och dans rörelseterapi. Ha bekväma kläder och en lugn plats.

Motionspass
Varannan vecka är temat Core och rörlighet och varannan är det Yoga.

Motionspassen organiseras samarbete med Österbottens Cancerförening, Sydvästra Finlands Cancerförening, Västra Cancercentret, Åbo universitetscentralsjukhus, Satasairaala, Satakunnan Syöpäyhdistys, Vasa centralsjukhus och Bröstcancerföreningen – Europa Donna Finland rf.