Syöpäpotilaiden ja läheisten neuvonta

Sairastuminen syöpään aiheuttaa usein kriisin potilaalle ja hänen läheisilleen. Meiltä syöpäyhdistyksestä saat asiantuntevaa apua. Ota yhteyttä olitpa sitten sairastunut, läheinen tai kuka tahansa, jota syöpään liittyvät kysymykset huolestuttavat.

Pohjanmaan Syöpäyhdistyksen neuvontapalvelusta saat tietoa syöpään liittyvistä asioista ja yhdistyksen toiminnasta. Palvelut ovat maksuttomia. Voit keskustella sairauden tuomasta uudesta elämän tilanteesta ja sairauteen liittyvistä asioista sairaanhoitajan tai psykoterapeutin kanssa luottamuksellisesti, sinun ehdoillasi.

• Vaasa: Jenni Paloniemi puh. 050 443 1081
  • Pietarsaari: Christine Kung puh. 050 343 5298
  • Kokkola: Ulrika Österblad puh. 050 443 1107
  • Seinäjoki: Jaana Koskela puh. 050 581 5861, Katariina Toppari 050 477 8612

Haluatko vertaistukea saman kokeneilta?

Tutustu vertaistukeemme

Meiltä saat myös

Neuvontapalvelun toimintaperiaatteet

• Hoitajamme vastaavat syöpään liittyviin yleisluontoisiin kysymyksiin.
  • Neuvonta on luottamuksellista: hoitajia sitoo vaitiolovelvollisuus.
  • Neuvontapalvelussa ei synny hoitosuhdetta, joten siihen ei sovelleta lakia potilaan asemasta ja oikeuksista.
  • Neuvontapalvelu ei korvaa lääkärin tai muun terveydenhuollon ammattihenkilön antamaa neuvontaa, tutkimusta tai hoitoa.
  • Huomioithan, ettei neuvontapalvelun hoitajilla ole käytössään aiempia terveystietojasi. Heidän antamansa vastaukset perustuvat kertomiisi terveystietoihin

Tuki sairastuneelle vanhemmalle

Vanhemman vakava sairastuminen koskettaa koko perhettä. Mieleen nousee usein huoli ja pelko perheen tulevaisuudesta. Me Pohjanmaan Syöpäyhdistyksessä haluamme tukea koko perhettä, jotta  koko perheen elämä olisi hyvää vanhemman syövästä huolimatta.

Opas äidille ja isälle

Tiedontarve etenkin sairauden alkuvaiheessa on ymmärrettävästi suuri. Terveydenhuollon järjestelmät ja toimintatavat voivat ajoittain tuntua hankalilta, eikä kaikkea annettua tietoa voi muistaa. Tässä oppaassa on kerrottu joitain matalan kynnyksen auttamiskeinoja. Lisätietoja palveluista ja yhteydenotto-ohjeita voit kysyä hoitavalta lääkäriltäsi tai sairaanhoitajalta.

Tämä opas on tehty yhteistyössä Pohjanmaan Syöpäyhdistyksen, kokemustoimija/tukihenkilö Veera Dolk-Linnan ja Sisko Malkamäen kanssa. Lue opas klikkaamalla linkkiä: Opas äidille ja isälle (pdf)

Lapset puheeksi-keskustelut

Sairaanhoitajamme tarjoavat Lapset puheeksi-keskusteluaikoja. Heidän kanssaan pääset keskustelemaan ja pohtimaan sitä, miten voisitte tehdä arjestanne syövän keskellä mahdollisimman sujuvaa.  Lapset puheeksi- keskustelun tavoitteena auttaa huomaamaan niitä asioita, jotka arjessanne toimivat ja mitkä vahvistavat perheen lasten arjen sujuvuutta.

Keskusteluun osallistuvat Pohjanmaan Syöpäyhdistyksen sairaanhoitajahoitaja ja perheen vanhempi tai molemmat vanhemmat. Aikaa varataan noin 1–1,5 tuntia, jonka aikana keskustellaan aina yhdestä lapsesta kerrallaan.  Mikäli perheessä on useampia lapsia ja vanhempi niin haluaa, voidaan jokaisen lapsen asioita varten varata oma keskusteluaika.  Keskustelu on mahdollista toteuttaa kasvokkain tai etäyhteydellä.

Lisätietoja:

• Vaasa: Jenni Paloniemi puh. 050 443 1081 tai jenni.paloniemi@botniacancer.fi
  • Kokkola: Ulrika Österblad puh. 050 443 1107 tai ulrika.osterblad@botniacancer.fi
  • Seinäjoki: Katariina Toppari puh. 050 477 8612 tai katariina.toppari@botniacancer.fi

Tästä linkistä löydät Syöpäjärjestöjen Hyvä arki lapselle-lokikirjan jonka avulla voit pysähtyä tarkastelemaan teidän perheenne tilannetta.

Lapset puheeksi on Suomen Mielenterveys Mieli ry:n kehittämä menetelmä, jonka käyttöön sairaanhoitajamme ovat saaneet koulutuksen.

Etuusneuvonta

Syöpä voi tuoda mukanaan kysymyksiä ja huolta toimeentulosta, korvauksista ja erilaisista maksuista. Jos toimeentulo, sosiaalietuudet tai potilaan oikeudet herättävät kysymyksiä, ota yhteyttä Syöpäjärjestöjen valtakunnalliseen etuusneuvontaan.

Etuusneuvonta

Syöpäjärjestöjen neuvontapalvelu

Myös Syöpäjärjestöjen valtakunnallinen neuvontapalvelu auttaa sairastuneita, heidän läheisiään ja muita syövästä huolestuneita.

Potilaan polku

Jokaisen syöpään sairastuneen tilanne on yksilöllinen, mutta sairauden vaiheet ja potilaan tarpeet ovat samankaltaisia. Potilaan polku on työkalu, jonka avulla saat yleiskuvan potilaan matkasta.

Potilaan polku kuvaa sairastuneen matkaa aina diagnoosista, hoitoihin ja parantumiseen sekä tarvittaessa saattohoitoon saakka. Tänä päivänä yhä useamman potilaan polku päättyy onneksi toipumiseen ja seurantaan.

Kulje potilaan polku